Deeltijds kunstonderwijs, trendsetter in breed evalueren

Het project artistieke competenties zorgde voor een aardverschuiving in de academie voor muziek, woord, muziek en dans in Vlaanderen. Vele academies kozen voor nieuwe  en zeer radicale evaluatieconcepten waarbij 'evalueren om te leren' echt waargemaakt wordt.  Opeens werd een sector, die 25 jaar volgens een oude traditie evaluaties organiseerde, een trendsetter in het Vlaamse Onderwijslandschap.

In deze lezing/ workshop vertelt projectverantwoordelijke Erik Schrooten:

  • welke de fundamenten zijn van deze nieuwe artistieke evaluatie;
  • hoe academies werk maken van voedende evaluaties; -
  • hoe academies, waar subjectiviteit niet uit te sluiten is, omgaan met de klassieke evaluatiestandaarden: validiteit, betrouwbaarheid, transparantie...
  • hoe het project een referentiekader ontwikkelde om de moeilijk te pakken kunstdoelen toch zichtbaar te maken;
  • hoe academies hun visie op evaluatie omzetten in rapportering.

Deze lezing/ workshop is ook interessant voor lerarenopleiders in de kunsten. Maar het eerste doelpubliek zijn alle lerarenopleiders met interesse voor nieuwe evaluatievormen. Meer weten? artistiekecompetenties.blog